Redistributívna platba a jej výška sa nakoniec ustálila na 50 EUR na hektár na prvých 28 ha.
Do roku 2020 sa na Slovensku redistributívna platba neaplikovala. Revízia výdavkov MPRV SR v roku 2019 ako prvá odporúčala zaviesť redistributívnu platbu na Slovensku. Odporúčanie na zvýšenie redistribúcie malým komerčným farmám obsahuje aj správa Európskej komisie. Prvý návrh MPRV SR pre rok 2021 bol 150 EUR na hektár na prvých 28 ha. Tento návrh vyvolal odpor koaličných partnerov Sme rodina a SAS, kým strana Za ľudí sa k poľnohospodárskej politike vôbec nevyjadruje. Proti redistributívnej platbe sa postavila aj najsilnejšia opozičná strana Hlas-SD. Odpor najviac komunikovala SPPK, ktorej redistributívna platba jednoznačne nevyhovuje. Väčšina jej členov sú totiž veľké farmy. Nespokojnosť bola jednak s výškou redistributívnej platby ako aj s faktom, že sa bude vyplácať aj na prvých 5 hektárov. Proti podpore na prvých päť hektárov bolo aj Združenie mladých poľnohospodárov ASYF, ktorého členmi sú farmy nad 5 ha. Pod tlakom koaličných partnerov a záujmových skupín MPRV SR ustúpilo a znížilo sadzbu zo 150 EUR/ha na 50 EUR/ha. Na druhej strane si MPRV SR obhájilo vyplácanie redistributívnej platby aj na prvých 5 ha. Na tento účel Slovensko použije 11,1 mil. EUR v roku 2021.
Zvýšila sa aj jednotná platba na plochu (SAPS).
Zvýšenie SAPS najprv nebolo v hre. Priam naopak, očakával sa pokles jednotnej platby, z čoho sa mala financovať redistributívna platba. Nesúhlasné stanovisko SPPK a otvorená podpora pozície SPPK koaličnými stranami (Sme rodina a SAS) zaúčinkovali. Vo verzii MPRV SR so 150 EUR na hektár redistributívnej platby SAPS už nebol znížený, ako sa očakávalo a v poslednej verzii odoslanej do Bruselu sa obálka na SAPS dokonca zvýšila o 3,1 mil. EUR, čo predstavuje 1,7 EUR/ha.
Greening podľa legislatívy EÚ musí tvoriť 30 percent prostriedkov prvého piliera.
Presunom z druhého piliera do prvého piliera sa preto Greening musel automaticky zvýšiť. Greening nastavila EÚ v období 2014 –2020 neefektívne a podľa samotnej EK aj podľa Dvoru audítorov slúži Greening hlavne ako príjmová podpora a získavajú ho rovnomerne všetky farmy. Greening preto viac podporí tie farmy, ktoré obhospodarujú viac pôdy. Kvôli navýšeniu prvého piliera o 25,9 mil. EUR bude 30% (7,7 mil. EUR) použitých na Greening. To je však menej ako v prípade, keď MPRV SR plánovalo presunúť do druhého piliera 64 mil. EUR, vtedy by Greening predstavoval až 19mil. EUR.
Viazané platby môžu tvoriť maximálne 15 percent prostriedkov prvého piliera.
Presunom zdrojov z rozvoja vidieka do prvého piliera sa umožnilo navýšiť viazané platby. Viazané platby taktiež priamoúmerne reagujú na zmeny veľkosti prvého piliera. Celé slovenské politické spektrum aj stakeholderi, okrem ochrancov prírody, sú za viazané platby. Preto je táto podpora relatívne dobre akceptovaná, keďže ochranári ťahajú na Slovensku tradične za kratší koniec. Z navýšenia prvého piliera preto 15% (3,9 mil. EUR) pôjde na viazané platby.
Koľko z presunutých prostriedkov získajú farmy do100 ha a nad 100 ha?
Na tlačovej konferencii MPRV SR v utorok 23.2.2021 prezentovalo, koľko zo sumy 11,1 mil. EUR určenej na redistributívnu platbu získajú farmy s výmerou do a nad 100 hektárov. Farmy do 100 ha získajú 7,7 mil. EUR a farmy nad 100 ha získajú len 3,4 mil. EUR. Pre úplnosť uvádzame aj rozdelenie zvýšeného Greeningu a SAPS. Z nárastu Greeningu o 7,7 mil. EUR získajú farmy do 100 ha len 0,9 mil. EUR a farmy nad 100 ha 6,8 mil. EUR. Z nárastu SAPS o 3,1 mil. EUR získajú farmy s výmerou do 100 ha 0,35 mil. EUR a farmy nad 100 ha 2,75 mil. EUR. Celkovo z presunu prostriedkov na redistributívnu platbu, Greening a SAPS získajú farmy do100 ha 9 mil. EUR (41%) a farmy nad 100 ha získajú 13 mil. EUR (59%). Ako si farmy rozdelia 3,9 mil. EUR na viazané platby z dostupných dát nie je možné určiť. Aj z týchto prostriedkov budú však viac profitovať farmy nad 100 ha.
Rozdelenie presunutých prostriedkov* v prospech fariem do a nad 100 ha (v mil. EUR)
*bez Viazaných platieb navýšených o 3.9 mil. EUR. Ich rozdelenie z dostupných dát nie je možné určiť.
Aký bude vplyv oznámeného presunu prostriedkov z II. piliera do I. piliera na rôzne veľké farmy sumarizuje nasledovná tabuľka:
Vplyv presunu prostriedkov* na dotácie fariem rôznych veľkostí (+ znamená nárast podpory v EUR oproti situácii bez presunu)
*bez Viazaných platieb navýšených o 3.9 mil. EUR
Záver
Na Slovensku sú stále priame platby politicky výhodnejšie ako druhý pilier, čo znamená, že aj v prechodnom období pokračujeme v trende presúvania zdrojov z druhého piliera do prvého. Je to proti programovému vyhláseniu vlády ako aj proti predvolebným programom vládnucich strán. Samozrejme, že je to aj proti odporúčaniam nezávislých analytikov a inštitúcii ako sú Európska komisia alebo Svetová banka. Slovensko zvýšilo priame platby pre všetky typy fariem. V absolútnych jednotkách tie najväčšie benefitujú najviac. Percentuálny nárast bol väčší u malých fariem. O redistribúcii príjmu sa však nedá hovoriť, keďže nenastalo prerozdelenie príjmov od veľkých fariem k malým a stredným, ale od daňových poplatníkov ku všetkým poľnohospodárom.