Zadanie: Spoločné výskumné centrum Európskej komisie (JRC)
Zhrnutie: Štúdia predstavuje výsledky výskumného projektu „transmisia nekalých obchodných praktík v potravinových reťazcoch EÚ: metodika a empirické uplatnenie“. Účelom projektu je navrhnúť a otestovať monitorovací systém nekalých obchodných praktík (UTP) v poľnohospodársko-potravinárskom dodávateľskom reťazci. Analýza sa osobitne zameriava na hodnotenie „efektu prenosu“, ktorý je definovaný ako dôsledok výskytu nekalej obchodnej praktiky pre celý dodávateľský reťazec. V rámci štúdie bol dotazníkovým prieskumom analyzovaný stav v oblasti nekalých obchodných praktík na Slovensku v reťazci od pestovania jabĺk až po ich predaj konečnému spotrebiteľovi.
Zadávateľ: Ecorys, DG-AGRI
Zhrnutie: Štúdia zhromaždila a analyzovala ekonomické údaje o chránených označeniach pôvodu (CHOP) a zaručených tradičných špecialitách (ZTŠ) zaregistrovaných v 28 členských štátoch Európskej únie za obdobie rokov 2011 - 2017. Odhad hodnoty predaja produktov s takýmto označením bol v roku 2017 77,1 miliárd EUR, víno tvorilo pritom 51% tejto hodnoty (39 miliárd EUR), poľnohospodárske výrobky a potraviny 35% (27 miliárd EUR), liehoviny pre 13% (10 miliárd EUR) a aromatizované vína 0,1% (43 miliónov EUR). Celková hodnota predaja pokrytá CHOP / ZTŠ sa od roku 2010 zvýšila o 42% (37% bez ZTŠ). Päť členských štátov malo predajnú hodnotu výrobkov CHOP viac ako 5 miliárd EUR: Francúzsko, Taliansko, Nemecko, Spojené kráľovstvo a Španielsko. Hodnota celkového vývozu (obchod v rámci EÚ a vývoz do krajín mimo EÚ) výrobkov CHOP / ZTŠ sa odhaduje na 32,10 miliárd EUR, čo predstavovalo 42% z celkovej hodnoty predaja v roku 2017 (20% v rámci EÚ a 22% na vývoz do krajín mimo EÚ). Celková ekonomické hodnota schém kvality EÚ dosiahla v roku 2017 40 miliárd EUR a v porovnaní s rokom 2010 sa zvýšila o 38%.
Zadávateľ: Európska komisia, Európska investičná banka
Zhrnutie: Finančná medzera, ktorá predstavuje množstvo zdrojov, ktoré by poľnohospodári potrebovali okrem existujúcich finančných prostriedkov, je odhadovaná na 140 až 316 miliónov EUR. Asi 60% sa týka malých fariem (do 20 ha) a asi 35% mladých farmárov. Pokiaľ ide o finančné produkty, 60% medzery vo financovaní sa týka dlhodobých investičných úverov. Odstrániť nedostatok zdrojov by mohli finančné nástroje vo forme záruk, špeciálnych produktov pre malých a mladých farmárov ale bonifikácia úrokov. V agropotravinárstve na Slovensku je medzera v porovnaní s poľnohospodárstvom podstatne nižšia. Štúdia poukazuje, že finančná medzera v agropotravinárstve je odhadovaná na 37 miliónov EUR. Až 77% hodnoty medzery sa týka malých podnikov (do 50 zamestnancov). Pokiaľ ide o finančné produkty, medzera sa týka predovšetkým krátkodobých a dlhodobých investičných úverov. Rozhovory s príslušnými zainteresovanými stranami však naznačujú, že medzera vo financovaní agropotravinárstva na Slovensku môže byť vyššia ako ukazujú závery medzinárodného dotazníkového prieskumu.
Zadávateľ: Agentúra na podporu výskumu a vývoja
Zhrnutie: Spoločná poľnohospodárska politika (SPP) každoročne poskytuje podporu poľnohospodárskemu sektoru v EÚ v hodnote viac ako 50 miliárd EUR, z čoho priame platby (PP) tvoria približne 70%. O PP sa často tvrdí, že sú nespravodlivo poskytované veľkým farmám. V tomto príspevku analyzujeme implikácie a politickú ekonómiu zastropovania PP na Slovensku v kontexte pokračujúcich negociácií ohľadom budúcej reformy SPP. Výsledky našich simulácií pre Slovensko ukazujú, že ak by bol návrh Komisie z roku 2018 schválený, viedlo by to k zastropovaniu veľkých fariem vo výške 190,1 milióna EUR (68% z celkových PP), ak by sa nemohli odpočítať mzdové náklady. Tieto straty by sa znížili na iba 12,2 milióna EUR (4,4% z celkových PP), keď sa odpočítajú náklady na prácu. Výsledky ďalej ukazujú, že potenciálne ovplyvnené veľké farmy na Slovensku vykazujú nižšiu výkonnosť a nižšie dodržiavanie cieľov poľnohospodárskej politiky ako farmy neovplyvnené stropovaním PP. Podobne ako v prípade minulých reforiem SPP sa očakáva, že pozícia Slovenska proti stropovaniu PP sa udrží aj v budúcnosti, čo by sa dalo vysvetliť tromi hlavnými faktormi: argument produktivity, argument politickej ekonómie spojený s lobistickým tlakom veľkých fariem a nízkymi ekonomickými deformáciami PP.